Δευτέρα 31 Μαΐου 2010

Γιατί ήταν σπουδαίοι οι Αρχαίοι;


Αν λάβει κανείς υπόψη του από τα Αρχαία που διδάσκονται τα παιδιά σχολείο, οι αρχαίοι θα πρέπει να ήταν σπουδαίοι για τις γραμματικές και τα συντακτικά τους. Δεν εξηγείται αλλιώς η εμμονή στη γραμματική και το συντακτικό της αρχαίας ελληνικής που δείχνει το ελληνικό σχολείο του 2010. Είναι πραγματικά ηλίθιο να έχεις τόσα σπουδαία κείμενα και εσύ να τρως τον χρόνο των παιδιών αναλύοντας τα κείμενα από πλευράς γραμματικής και συντακτικού.

Η σπουδαιότητα των αρχαίων Ελλήνων έγκειται στις ιδέες που σκέφτηκαν, στους συλλογισμούς και τα επιχειρήματα που διατύπωσαν, στις παρατηρήσεις που έκαναν. Αυτά είναι που έχουν την παγκόσμια αναγνώριση. Και όχι οι τεχνικές παράμετροι της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

Στο ελληνικό σχολείο λοιπόν μπερδεύουμε το ουσιώδες με το επουσιώδες. Και αυτό το μπέρδεμα μόνο σε καλό δεν μπορεί να μας βγει. Μια κοινωνία που έχει τόσο λάθος τις αρχές της, που βάζει την έμφαση στους τρόπους της γλώσσας αντί στην ποικιλία της σκέψης, δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστική. Αργά ή γρήγορα θα μπει στο περιθώριο.

Αντί λοιπόν τα παιδιά να χάνουν τον χρόνο τους με εγκλίσεις και πτώσεις, θα έπρεπε να αξιοποιούν τα χρόνια στο Γυμνάσιο και το Λύκειο για να μάθουν να σκέφτονται και να κρίνουν, να έρθουν σε επαφή με ό,τι καλύτερο έχει να δώσει αυτός ο Πολιτισμός, με τις ιδέες και όχι με τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν για να διατυπωθούν αυτές οι ιδέες.

Πουθενά αλλού παρά στον τρόπο που διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά στη χώρα μας δεν εφαρμόζεται καλύτερα η παροιμία "ο σοφός δείχνει με το χέρι του το φεγγάρι και ο ανόητος κοιτάζει το δάχτυλο". Μια επανάσταση στη χώρα μπορεί να γίνει στον χώρο του πνεύματος αν αρχίσουμε να μελετάμε τον πλούτο της σκέψης των αρχαίων αντί να χάνουμε τον καιρό μας αποστηθίζοντας κανόνες γραμματικής και συντακτικού. Και αυτό δεν είναι δύσκολο να γίνει. Ούτε κοστίζει πολλά.

Με λίγη δηλαδή πολιτική οξύνοια μπορεί να μπουν οι βάσεις για την οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας των επόμενων δεκαετιών. Δε χρειάζεται να ανακαλύψει η πολιτική ηγεσία τον τροχό. Υπάρχουν πνευματικές μορφές τέτοιου επιπέδου, που αν επιστρατευτούν μπορούν να συμβάλλουν στην αναμόρφωση της κουλτούρας του ελληνικού λαού και στη διαμόρφωση ενός εκπαιδευτικού συστήματος που αρμόζει στον αιώνα μας. Γιατί το σύστημά μας μέχρι τώρα αρμόζει στον δέκατο ένατο αιώνα και όχι στον εικοστό πρώτο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: