Δευτέρα 26 Οκτωβρίου 2009

Βάσεις Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση


Όταν πέρασα στην Ιατρική της Αθήνας το 2002, η βάση εισαγωγής ήταν δεκαοκτώ οκτακόσια. Τώρα έχει φτάσει δεκαεννιά τριακόσια. Τι έχει συμβεί;

Η μείωση των εισακτέων που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση, θα μπορούσε να πει κάποιος, οδήγησε στην άνοδο των βάσεων. Ως ένα βαθμό αυτό είναι σωστό. Πράγματι, αν μπαίνουν λιγότεροι υποψήφιοι σε μια σχολή, η βάση ανεβαίνει. Αλλά τα στοιχεία δείχνουν ότι άνοδος των βάσεων αυτού του επιπέδου δε δικαιολογείται από την μείωση του αριθμού των εισακτέων. Με άλλα λόγια, κάτι άλλο συνέβη.

Τα τελευταία χρόνια κυρίαρχο θέμα της δημόσιας ζωής ήταν η διενέργεια εκλογών. Από την αρχή που βγήκε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, τα κανάλια συνέχεια συζητούσαν για εκλογές, είτε αυτές ήταν Ευρωεκλογές, είτε ήταν, πιο συχνά, πρόωρες Εθνικές. Όταν λοιπόν σκέφτεσαι για πρόωρες εκλογές το καλοκαίρι ή τον Σεπτέμβρη, δε σε συμφέρει να μπουν δύσκολα θέματα στις Πανελλαδικές τον Ιούνη.

Ούτε σε συμφέρει μια αναστάτωση που θα προκαλούταν από χαμηλές βαθμολογίες όταν κύρια έγνοια σου είναι η δημοφιλία σου στις δημοσκοπήσεις, μια δημοφιλία που μίκραινε εξαιτίας σκανδάλων και κυβερνητικών αδρανειών.

Αν δει κανείς την επικαιρότητα την περίοδο των Πανελλαδικών Εξετάσεων τα τελευταία χρόνια, θα διαπιστώσει πως υπήρξε σαφής συσχέτιση μεταξύ των εύκολων θεμάτων στις εξετάσεις (άρα και των υψηλών βάσεων) και των συγκυριακών πολιτικών συσχετισμών.

Για να το πω διαφορετικά, φαίνεται πως υπήρξε κεντρική πολιτική γραμμή για εύκολα θέματα στις εξετάσεις, γεγονός που οδήγησε στις πολύ υψηλές βάσεις που όλοι ξέρουμε.

Εντελώς πρακτικά, αυτό σημαίνει δύο πράγματα. Πρώτον, τα παιδιά έχουν μια ψεύτικη εικόνα των δυνατοτήτων τους. Όταν γράφουν υψηλές βαθμολογίες επειδή τα θέματα ήταν εύκολα, τους δημιουργείται μια στρεβλή εικόνα για το σχολείο και για τον εαυτό τους.

Και δεύτερον, όσο υψηλότερες είναι οι βάσεις, τόσο πιο εύκολο είναι μια ατυχία να παίξει καθοριστικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα και τόσο λιγότερο αξιοκρατικό γίνεται το σύστημα. Με την κατάργηση των εξετάσεων στην Β' Λυκείου και τη μείωση των εξεταστέων μαθημάτων, αυτό που κατάφεραν είναι τα παιδιά να πηγαίνουν χωρίς καμία προηγούμενη εμπειρία στις τελικές εξετάσεις, και η εισαγωγή τους στο Πανεπιστήμιο (και άρα και το μέλλον τους) να εξαρτάται από το πόσο τυχεροί θα σταθούν και όχι από το πόσο προετοιμασμένοι και ικανοί είναι.

Δεν υπάρχουν σχόλια: